GReFoPS
  • Accueil
    • NOTRE ÉQUIPE
    • OÙ NOUS TROUVER
  • Recherches
    • AXE 1: L'ACCES AUX SERVICES SOCIAUX ET DE SANTE EN FRANÇAIS
    • AXE 2:LES COMPORTEMENTS D'OFFRE ACTIVE DES SERVICES EN FRANÇAIS, LEUR MÉSURE ET LEURS DÉTERMINANTS
    • AXE3:LA FORMATION À L'OFFRE ACTIVE DES SERVICES EN FRANÇAIS
    • AXE 4:ACTIVITÉS DE SYNTHÈSE
  • PUBLICATIONS
    • Recherche-graphie
    • livres
    • Articles publiés
    • Chapitres de livre
    • Numéro spécial dans une revue arbritée
    • Publications techniques et rapports
    • Articles publiées dans les actes de colloques avec comité de lecture
  • Communications
    • Organisation de colloques / conférences
    • Conférences dans des congrès scientifiques avec comité de lecture
    • Webinaires
    • Présentations invitées
    • Dans les médias
    • Présentations d'étudiants.es
  • Ressources et outils
    • Ressources liées à l’accès aux services en français
    • Ressources liées à la mesure de l’offre active
    • Ressources liées à la formation à l’offre active
    • Ressources de synthèse
    • ressources externes, partenaires, collaborateurs et bailleurs de fond
  • Recrutement
    • Impact de la pandémie-Invitation aidants (entretien)
    • Impact of pandemic-Invitation caregivers (interview)
    • Impact de la pandémie-Invitation intervenants
    • Impact of pandemic-Invitation providers
  • Accueil
    • NOTRE ÉQUIPE
    • OÙ NOUS TROUVER
  • Recherches
    • AXE 1: L'ACCES AUX SERVICES SOCIAUX ET DE SANTE EN FRANÇAIS
    • AXE 2:LES COMPORTEMENTS D'OFFRE ACTIVE DES SERVICES EN FRANÇAIS, LEUR MÉSURE ET LEURS DÉTERMINANTS
    • AXE3:LA FORMATION À L'OFFRE ACTIVE DES SERVICES EN FRANÇAIS
    • AXE 4:ACTIVITÉS DE SYNTHÈSE
  • PUBLICATIONS
    • Recherche-graphie
    • livres
    • Articles publiés
    • Chapitres de livre
    • Numéro spécial dans une revue arbritée
    • Publications techniques et rapports
    • Articles publiées dans les actes de colloques avec comité de lecture
  • Communications
    • Organisation de colloques / conférences
    • Conférences dans des congrès scientifiques avec comité de lecture
    • Webinaires
    • Présentations invitées
    • Dans les médias
    • Présentations d'étudiants.es
  • Ressources et outils
    • Ressources liées à l’accès aux services en français
    • Ressources liées à la mesure de l’offre active
    • Ressources liées à la formation à l’offre active
    • Ressources de synthèse
    • ressources externes, partenaires, collaborateurs et bailleurs de fond
  • Recrutement
    • Impact de la pandémie-Invitation aidants (entretien)
    • Impact of pandemic-Invitation caregivers (interview)
    • Impact de la pandémie-Invitation intervenants
    • Impact of pandemic-Invitation providers

Welcoming and Integrating Student Trainees Able to Serve Francophone Clients in Francophone Minority Communities: Handbooks

Photo
Francophones in Francophone minority communities are sometimes reluctant to ask for health and social services in French either because they are often convinced that such services are not available in their language or because they believe that wait times will be longer for services in French, and these may potentially be of lower quality. They may also feel linguistically insecure about their ability to understand the standard French used in professional settings. Failure to receive services in French may lead to several negative effects, including higher risks of hospital readmissions, misdiagnoses and non-compliance with medical recommendations or treatments.
 
To address this issue, health and social service professionals are called upon to actively offer services in both official languages. Active offer is multifaceted, but may be simply defined as “a verbal or written invitation for people to express themselves in the language of their choice. The offer to speak in the official language of their choice must precede the request for services” [Our translation].
 
Accordingly, offering clinical placements in French provides the opportunity for students enrolled in healthcare and social service programs to practise offering services and interventions in French.
 
Below are 4 resources for clinical placement opportunities in French, based on the results of a research project designed to propose and assess a clinical education model for bilingual students enrolled in English-language programs of study to prepare them for offering services in French (a summary of the project is provided in the handbooks).

Welcoming and Integrating Student Trainees Able to Serve Francophone Clients in Francophone Minority Communities: Handbook for service providers

Offering Your Bilingual Stu​dents Clinical Placements in Minority Official-Language Communities: Handbook for Clinical Educators

Powerpoint presentation of Francophone Communities in a Minority Setting and Active Offer

Fact Sheet on Francophone Minority Communities and Active Offer



Retour aux ressources et outils ​

Photo